Kinesitherapie, Manuele therapie en Pilates in Tielt
Gieterijstraat 3, 8700 Tielt
Openingsuren
Ma - Vrijdag: 8:00 - 19:00

Aanzienlijke verbeteringen door Pilates oefentherapie bij lage rugpijn !

Een onderzoek van Dr. Marie Carmen Valenza, vorig jaar (2017) gepubliceerd in het tijdschrift Clinical Rehabilitation, toonde nog maar eens aan dat Pilates oefentherapie een duidelijke meerwaarde betekent in de behandeling van lage rugpijn.

Therapeutische Pilates oefeningen bevorderen niet alleen kracht, beweeglijkheid en coördinatie van de  heup-bekken- lendenen regio ( de zogenaamde dynamische ‘core stability’ ). Andere voordelen van de Pilates methode zijn:

• de gerichtheid op het proprioceptief zelf gewaar zijn
  • op het belang van een goede houding
  • het betrekken van de ademhaling bij de oefeningen
  • de nadruk op bewuste controle en precieze sturing van de bewegingen
  • de concentratie waarmee de oefeningen worden uitgevoerd

Het aanleren van een goede positie van het bekken ten opzichte van de benen én ten opzichte van de lage rug neemt een belangrijke plaats in binnen
het Pilates Oefenprogramma voor lage rugpijn. Hierbij speelt niet alleen de goede samenwerking tussen buik- en rugspieren een rol, maar ook de bilspieren mogen daarbij zeker niet worden vergeten. Al te vaak krijgen mensen nog het advies om de billen stevig ‘ dicht te knijpen ‘. Dat kan niet alleen leiden tot voortijdige slijtage van het heupgewricht, maar belemmert ook een optimaal, veilig en gezond functioneren van de hele lenden-bekken-heupregio.

Meer weten? Een afspraak maken? Contacteer ons: info@praktijkdegieterij.be of 051 40 36 31

Met vriendelijke groeten,

Bart Strosse