Kinesitherapie, Manuele therapie en Pilates in Tielt
Bezoek ons
Gieterijstraat 3, 8700 Tielt
Openingsuren
Ma - Vrijdag: 8:00 - 19:00

Drie stappen voor gezonde darmen

Ruim 1900 jaar geleden schreef de Romeinse dichter Juvenalis ‘ Laten we bidden voor een gezonde geest in een gezond lichaam ‘. Dit wordt echter een steeds grotere uitdaging. Milieuvervuiling en gifstoffen alom, stress, een gebrek aan veelzijdige en frequente beweging alsook een ongezonde voeding belasten ons systeem. De nadelige effecten van de omgeving, leefstijl en voedingsgewoonten ondermijnen heel sterk het lichaamseigen genees- en herstelvermogen. Hier wordt onvoldoende bij stilgestaan. Als we willen dat onze patiënten vlot genezen en voorspoedig herstellen zodat ze zich opnieuw fit, gezond en goed in hun vel voelen, dienen we ook aandacht te hebben voor dit fundamenteel biologisch aspect van mens-zijn. Gelukkig kunnen we rekenen op de buitengewoon helende krachten van het menselijk lichaam. Geef het menselijke organisme de juiste omgeving én het
lichaam geneest zichzelf. Waar is ons lichaam het meest in direct contact met onze omgeving ?

Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding

Dat is onze dunne darm. Het totale contactoppervlak van de dunne darm bedraagt tussen de 150 en 200 m² ! Niet voor niets schreef de Griekse geneesheer Hippocrates reeds ruim 2300 jaar geleden: ‘ Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding ‘. Steeds meer

wetenschappelijk onderzoek toont het verband aan tussen ongezonde voeding en niet alleen vele lichamelijke aandoeningen maar zelfs met een aantal psychische klachten. De toegenomen welvaart heeft er immers voor gezorgd dat we steeds meer kant-en-klareproducten, bewerkt voedsel en snacks en steeds minder nutriënten- en vezelrijke voeding eten.  Zorgen voor gezonde darmen en een goede spijsvertering is dan ook een verstandige keuze om ons lichaam in goede gezondheid te bewaren én om het lichaamseigen natuurlijke genees- en herstelvermogen maximaal te ondersteunen.

Drie eenvoudige stappen zetten ons op weg naar meer gezonde en gezond makende voedingsgewoonten.

  1.  Eet meer groenten, kies voor een dagelijkse portie verse of vers bereide groene groenten en vul aan met kleurrijke groenten.
    Voeg ook dagelijks een ui toe in uw gerechten.
  2.  Voeg een dagelijkse portie ( ca. 150 à 200 gram ) bonen toe aan uw dieet. Die zijn een rijke bron van eiwitten én van vezels. De goede darmbacteriën hebben vezels nodig !
  3. Vermijd vlees, zuivel, eieren en vetrijke voeding.

Ik wens u veel succes en bovenal een goede gezondheid.

gut1